Dersom det er mange samtidige henvendelser til 110-sentralen i Ålesund, slik at operatørene ikke rekker å besvare alle innringerne, blir samtalen automatisk overført til 110 Innlandet på Hamar.

110 Innlandet

De to sentralene er gjensidig back-up for hverandre og har full tilgang til, og oversikt over, biler og mannskaper. Operatørene på Hamar kan varsle og sende ut biler og mannskaper i Møre og Romsdal, og har oversikt på kartene over hvor bilene befinner seg.

– Dette gjør tjenesten mer robust, og vi unngår at innringere må vente lenge på svar, noe som ellers kan skje hvis det er flere hendelser samtidig og mange som ringer. Istedenfor å måtte vente på svar, blir samtalen videreført og besvart, forteller Jo Inge Westengen, avdelingsleder 110 Innlandet.

Det samme gjelder andre veien – Ålesund besvarer automatisk henvendelser til 110 på Hamar, dersom det går for lang tid før innringeren får svar.

– Det er en god sikkerhet også dersom det skulle være tekniske problemer eller annet som gjør at vi ikke kan besvare henvendelsen, sier Westengen.

28. april ble dette satt i planlagt test, da Ålesund 110 gjennomførte en teknisk oppgradering av sine IT-systemer. 110-sentralen for Innlandet var da også 110-sentral for Møre og Romsdal.

Se video: